دوستی خاله خرسی «اردوغان» برای «مرسی» دردسرساز شد
ملیت بررسی کرد ملیت بررسی کرد

 
 

یک روزنامه ترکی در گزارشی با بررسی ابعاد ناکامی‌های ترکیه با بحران کنونی مصر نوشت: «محمد مرسی» با گوش دادن به توصیه‌های آنکارا در مهلکه افتاد زیرا نه وی و نه آنکارا، کودتا را پیش‌بینی نمی‌کردند.

 روزنامه ترکی «ملیت» در گزارشی نوشت که «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکناری مصر، هر نوع تقسیم قدرت با معارضان را رد می‌کرد. وی این موضع را چند هفته پیش از 30 ژوئیه و با تحریک «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه اتخاذ کرده بود.

این روزنامه نوشت: پیش از این، یکی از وزاری خارجه عربی قطری یا شاید اردنی با هماهنگی آمریکا و به طور مشخص با آگاهی «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آن، به میانجیگری برای تشکیل دولتی جدید در مصر روی آورده بود. در این طرح، دولت جدیدی شامل تمام طرف‌های سیاسی در مصر تشکیل می‌شد و تمام اختیارات رئیس‌جمهور به نخست‌وزیر منتقل می‌شد. اما مرسی با گوش دادن به توصیه دولت ترکیه وابسته به حزب عدالت و توسعه، این طرح را رد کرد. زیرا آنکارا به مرسی پیشنهاد داده بود که همچنان پایداری کند و بهای آن هرچه که باشد، به هیچ وجه سر خم نکند و موضع اردوغان را که مطالبات معترضان به سیاستش در میدان «تقسیم» استانبول را رد می‌کرد، دنبال کند.

در ادامه این گزارش آمده است که جماعت اخوان المسلمین تصور نمی‌کرد که ممکن است کودتایی در مصر صورت گیرد و این ارزیابی اردوغان و مرسی بود اما تصمیم فرماندهی ارتش مصر، هر دوی آنها را غافلگیر کرد. این تغییر دراماتیک در مصر، اردوغان و دولتش را به یک بحران و تنگنای جدید علاوه بر بحران سوریه کشاند.

تنگنای سیاسی بحران مصر برای اردوغان

بر اساس این گزارش، در سطح سیاسی، ترکیه با برکناری مرسی، یک همپیمان و شریک اساسی را از دست داد شاید هم بتوان گفت که ترکیه تنها همپیمان منطقه‌ای خود را از دست داد. امری که با بدبینانه‌ترین گمانه‌زنی‌ها هم قابل پیش‌بینی نبود.

رویای برباد رفته داوود اوغلو 

 ملیت در ادامه نوشت: به این ترتیب، «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه که آرزو داشت محوری را به رهبری خود در منطقه ایجاد کند و در خاورمیانه جدید جولان دهد نیز به هدفش نرسید. در چنین شرایطی، داوود اوغلو نمی‌تواند طرف دیگر این محور یعنی جنبش حماس را جایگزین مرسی کند. به این ترتیب می‌توان گفت که ترکیه یک خسران راهبردی را متحمل شده است.

سفر اردوغان به غزه همچنان در هاله‌ای از ابهام

بر اساس این گزارش، در این شرایط، اردوغان نیز نخواهد توانست طرحش برای سفر به نوار غزه طی روزهای آینده را محقق کند زیرا هیچ طرفی عبور و مرور امن او را از مصر به غزه را تامین کند.

وزیر خارجه ترکیه، تیراندازی دیروز مقابل گارد ریاست‌جمهوری مصر به سوی طرفداران و کشتار آنها را جنایت دانست و آن را محکوم کرد.

افسران طرد شده ارتش ترکیه: شکست «مرسی» شکست «اردوغانیسم» است

از سوی دیگر، انجمن «مخالفان کودتاهای نظامی» که شامل تعدادی از افسران طرد شده از ارتش ترکیه، است با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مرسی به یک فرعون تبدیل شده بود و یک دیکتاتوری جدید را با لباس دینی و دموکراتیک بنا نهاده بود.

در این بیانیه به رغم مخالفت با کودتای نظامی صورت گرفته در مصر، به عملکرد مرسی انتقاد شده و آمده است: مرسی در یک سال کاری را که اردوغان طی 10 سال انجام داده، انجام داد.

در ادامه این بیانیه ذکر شده است: شکست طرح اخوان المسلمین در مصر در واقع شکست اخوان حزب عدالت و توسعه در ترکیه و الگوی ترکیه و زعامت اردوغان برای منطقه بود. زیرا او تلاش می‌کرد با اخوانی‌های مصر ائتلاف کند.

تنگنای اقتصادی بحران مصر برای اردوغان

علاوه بر بعد سیاسی ، ترکیه در مصر دچار یک تنگنای اقتصادی نیز شده است. زیرا موضع تند اردوغان در قبال دولت جدید مصر، بر سرمایه‌گذاری‌ها میلیارددلاری بازرگانان ترکیه در مصر که اغلب از نزدیکان به حزب عدالت و توسعه هستند، تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

بازرگانان ترک در مصر، نمی‌خواهند که این کشور به سوریه دیگری تبدیل شود، زیرا در این صورت همه چیز خود را از دست خواهند داد. آنها از اردوغان می‌خواهند که غرامت ضرر آنها در بازار مصر را به آنها پرداخت کند زیرا بسیار بیشتر از بازار از دست‌ رفته آنها در سوریه است.






July 9th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی